16. ve 17. BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
EĞİTİM PLANI HAZIRLAMA
( 2 video )
Özel eğitim ihtiyacı olan her öğrenci
için yerleştirildikleri eğitim ortamında bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) oluşturulması yasal bir zorunluluktur. BEP, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin
takip ettikleri eğitim programı temel alınarak öğrencinin gelişim özellikleri,
eğitsel gereksinimleri ve performans
düzeyleri doğrultusunda hedeflenen amaçlara ulaşmaya yönelik hazırlanan ve bu bireylere verilecek
destek eğitim hizmetlerini de içeren bireye özgü program olarak tanımlanmaktadır. BEP yasal bir zorunluluk olup özel
eğitim hizmetlerine uygun olduğuna
karar verilen her öğrenci için hazırlanmalıdır. Belirli anahtar özelliklere
sahip olan BEP
Şekil 2. BEP’in Özellikleri
BEP’in
hazırlanması, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesinden okullardaki BEP geliştirme birimi sorumludur. Özel
Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin (2021) 47. maddesine
göre BEP geliştirme
biriminde okul müdürü ya da görevlendireceği
bir müdür yardımcısının başkanlığında;
·
Rehber öğretmen,
·
Öğrencinin sınıf öğretmeni,
·
Öğrencinin dersini
okutan alan öğretmenleri,
·
Öğrencinin velisi
ve
· Öğrencinin kendisi bulunur.
·
Gerekli durumlarda özel eğitim değerlendirme kurulundan bir üye ve mesleki eğitim veren
kurumlarda meslek derslerini veren bir alan öğretmeni de BEP geliştirme birimine katılabilir.
· BEP geliştirme biriminin birçok önemli görevi
bulunmaktadır. Bunlar;
· BEP’in
geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili koordinasyonu sağlamak,
·
Öğrencinin gelişim
özellikleri ve eğitsel gereksinimlerini temel
alarak BEP’inde değişiklik ve düzenlemeler yapmak,
·
BEP’in uygulanması sürecinde
eğitim ortamlarının düzenlenmesi, materyal hazırlanması ve temin edilmesi konusunda yöneticilere ve öğretmenlere öneriler
sunmak,
·
Okulda bulunan
diğer birimlerle iş birliği ile çalışmak,
· Destek
eğitim odasından faydalanacak öğrencilere hangi derslerin
haftalık kaç saat sunulacağını belirlemek,
·
Ayrıştırılmış
eğitim ortamları
olan özel eğitim okulları ya da sınıflarında eğitimlerine devam eden öğrenciler arasından tam zamanlı
kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitime uygun olanları belirlemek
ve okul yönetimine bildirmek,
·
Özel eğitim sınıfına devam
eden öğrencilerden, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte
ders alabilecek öğrencileri belirlemek ve bu
öğrencilerin ders saatlerini planlamak,
· Öğretim ve değerlendirme sürecinde kullanılacak materyal, yöntem ve teknikleri belirlemek,
· Sınavlarda refakat edilmesi
gereken öğrencileri belirlemek,
·
Özel
eğitim okullarında grup eğitimine uyum sağlayamayan öğrencilerin grup eğitimine hazırlanması için bire bir eğitime
başlama ve bitirme
sürecinin kararını vermek,
·
Velinin yazılı isteği doğrultusunda
ilkokul döneminde öğrencilerin bir kereye mahsus sınıf tekrarı yapmasına karar
vermek şeklindedir.
BEP geliştirme
süreci döngüsel bir yapıdadır. BEP geliştirme birimi öncelikli olarak öğrencinin gelişimsel özellikleri hakkında
bilgi toplar ve topladıkları bilgileri birbiriyle paylaşarak
öğrenci özelliklerini ortaya koyar. Öğrencinin gelişimsel
özellikleri ile bağlantılı olarak
öncelikli öğrenme gereksinimlerini belirler, performans düzeyini tanımlar ve
buna uygun hedefler geliştirir. Hedeflere ulaşmak için öğrenciye sunulacak hizmetleri, bu hizmetlerin kimler tarafından, nerede,
ne zaman ve ne sıklıkla
sunulacağını ve öğrenci
ilerlemeleri değerlendirmede kullanılacak yöntem ve ölçütleri
belirleyerek BEP içeriğini oluşturur. Bu içerik, BEP geliştirme birimindeki tüm üyeler tarafından
imzalanır ve öğrenci için planlanan hizmetler ya da destekler uygulamaya konur. Süreç içerisinde izleme ve değerlendirme çalışmalarına yer verilerek
öğrencinin ilerlemesi raporlaştırılır ve aile bu konuda bilgilendirilir.
Yıllık hedeflere
ulaşılıp ulaşılmadığını belirlemek amacıyla BEP yılda bir kez mutlaka
gözden geçirilir. Ancak öğrenci konulan hedeflerde beklenen düzeyde bir ilerleme göstermiyorsa ya da bu hedefler planlanandan daha önce gerçekleşmişse yılını doldurması beklenmeden de BEP
tekrar gözden geçirilebilir. Öğrenci yeniden değerlendirilerek yeni bir BEP oluşturulabilir
Şekil 3. BEP’in Hazırlanma Süreci
Bireyselleştirilmiş eğitim programının içeriğinde yer alması gereken
bazı temel ögeler bulunmaktadır. Bunlar;
1.
Öğrencinin demografik özelliklerinin tanımı
2.
Öğrencinin eğitsel performans düzeyinin tanımı
3.
Uzun dönemli ya da yıllık hedefler
4.
Kısa dönemli
hedefler
5.
Öğretim yöntemleri ve materyaller
6.
Amaçlara ulaşmak
için gerekli olan zamanın
başlama ve bitiş tarihleri
7.
Uygun değerlendirme yöntemleri ve ölçütleri
8.
Ek hizmetler
1-Öğrencinin Demografik Özelliklerinin Tanımlanması
Bu kapsamda öğrencinin ve ebeveynlerinin adı soyadı, öğrencinin doğum tarihi, okulu,
sınıf düzeyi, yetersizlik türü ve varsa ek yetersizliği gibi bilgilere
yer verilir
2-Öğrencinin Eğitsel
Performans Düzeyinin Tanımlanması
Eğitsel performans düzeyi, öğrencinin güçlü ve zayıf
olduğu alanları yansıtan
bir ifade olup öğrencinin yapabildikleri ile
yapamadıkları birlikte ifade edilir. Performans düzeyinin tanımlanmasında dikkat edilecek bazı
hususlar bulunmaktadır. Bu hususlar şu şekildedir;
Performans düzeyi ifadesi, öğrencinin geçmişteki ya da gelecekteki olası performansını değil,
şimdiki performansını yansıtmalıdır.
·
Performans
düzeyinin tanımı, değerlendirme
sonuçlarına dayalı olarak oluşturulmalıdır. Bu değerlendirme
araçları formal ya da informal olabilir. Formal değerlendirme araçlarına standart testler; informal değerlendirme araçlarına görüşme, gözlem, kontrol listeleri, ölçüt bağımlı testler, hata analizi, tepki analizi ve
yazılı sınavlar örnek gösterilebilir. Bununla birlikte bu
değerlendirme araçları, özellikle informal değerlendirme araçları öğretmenler tarafından bilgi
toplamada da kullanılabilir.
·
Performans düzeyi
ifadesi, öğrencinin gereksinimleri ile bağlantılı olup uzun dönemli
ve kısa dönemli hedeflere ilişkin ipuçları içermelidir.
· Performans düzeyini temel
alarak uzun dönemli
ve kısa dönemli
hedefler oluşturabilmek için performans düzeyinin
ölçülebilir ve gözlenebilir bir şekilde ifade
edilmesi gereklidir. Bilir,
tanır ya da hoşlanır gibi
ifadeler gözlenebilir ve
ölçülebilir davranışlar değilken okur, söyler ya da gösterir gibi ifadeler gözlenebilir ve ölçülebilir
davranışlardır. Amaçlar ya da hedefler ifade edilirken her zaman gözlenebilir ve ölçülebilir ifadeler
kullanılmalıdır.
·
Performans düzeyini
tanımlarken öğrencinin gelişimsel ve öğrenme özellikleriyle ilgili ayrıntılı, kapsamlı
ve gerçekçi bilgiler
sunmak, öğrenci için konulacak hedeflerin de gerçekçi ve erişilebilir olmasını sağlaması bakımından önemlidir.
Performans düzeyi örneği:
Mete, bağımsız anaokuluna yarım gün devam eden otizm
spektrum bozukluğu olan beş
yaşında bir öğrencidir. Yapılan gözlem ve aile görüşmelerine göre Mete, başkalarının başlattığı sohbetlere ya da
sorulara kısa cevaplar vermekte ancak kendisi bağımsız bir şekilde sohbet
başlatmamaktadır. Mete tuvaletini yapabilmekte, elini yüzünü yıkayabilmekte ve giysilerini çıkarabilmektedir.
Psikomotor alanda rastgele makasla kesme yapabilirken bir çizgiyi takip ederek makasla
kesememektedir. Okul öncesi kavramlar sorulduğunda üç farklı şekli (daire, üçgen, kare) ve ana renkleri
gösterebilmekte ancak ara renkleri gösterememektedir. Zıtlık kavramlarından sadece büyük kavramını farklı büyüklükte
aynı cinste iki nesne arasından gösterebilmiş, nesne
resimleri üzerinden büyük
olanı da gösterememiştir.
Performans düzeyi örneğinde, öğrencinin şimdiki zamanda yapabildikleri ve yapamadıkları
birlikte ifade edilmiştir. Öğrencinin performansına ilişkin verilerin hangi
yollarla toplandığı bellidir.
Örnekte gözlem, görüşme
ve ölçüt bağımlı
ölçü aracı gibi informal değerlendirme araçları kullanılmıştır. Performansa ilişkin ifadeler gösterir,
giyer gibi gözlenebilir ve ölçülebilir şekilde
ifade edilmiştir. Öğrencinin yapabildikleri ve yapamadıklarının ayrıntılı olarak betimlenmiş olması, uzun dönemli
ve dolayısıyla kısa dönemli hedeflerin oluşturulmasına olanak
sağlayacaktır. Performans düzeyi
örneği doğrultusunda uzun dönemli ve kısa dönemli hedef örnekleri oluşturulacaktır.
3-Uzun dönemli
ya da yıllık hedefler
Uzun dönemli hedefler, öğrencinin bir yıl ya da akademik
dönem içerisinde makul düzeyde kazanabileceği davranışlar olarak tanımlanabilir Uzun dönemli hedefleri
belirlenmesinde;
· Öğrencinin performans düzeyi,
· Yetersizliğinin derecesi,
·
Geçmiş öğrenme
deneyimleri ve öğrenme
hızı,
·
Çevresinin ve ailesinin özellikleri
· Sınıf öğretmenine sağlanan
destek hizmetler ve
·
Öğrenciye sağlanacak destek hizmetler gibi kritik noktalara
dikkat edilmelidir . Tüm bunların
yanı sıra, hedeflerin öğrenci için “öncelikli” olması, uzun dönemli hedeflerin belirlenmesinde dikkat
edilmesi gereken bir diğer önemli
noktadır. Öncelikli beceriler, öğrenci için işlevsel olan, daha sık kullanılan, farklı
ortamlarda tekrarlanan, başka beceriler için
ön koşul niteliği
taşıyan, öğrencinin bağımsızlığını ve kendine olan güvenini artıran
beceriler olarak tanımlanmaktadır. Seçilen öncelikli beceriler,
uzun dönemli hedef ifadelerine dönüştürülürken performans düzeyi ifadelerinde olduğu gibi gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde oluşturulmalıdır. Yukarıda verilen performans düzeyi örneği temel alınarak
uzun dönemli
hedef örnekleri oluşturulmuştur.
Uzun dönemli hedef örnekleri
UDH 1. Mete,
bir akademik yılsonunda basit şekilleri çizgilerinin üzerinden bağımsız bir şekilde makasla
keser.
UDH 2. Mete,
bir akademik dönemin
sonunda iki farklı
büyüklükte farklı cinste
nesne ya da nesne resimleri
arasından büyük olanı göstermesi istendiğinde ¾ oranında büyük olanı gösterir.
4-Kısa dönemli
hedefler
Kısa dönemli
hedefler, öğrencinin performans düzeyi
ile uzun dönemli hedefleri arasındaki
ara basamaklar olarak tanımlanmaktadır. Ara basamaklar belirlenirken konu ya da beceriler mantıksal bir
sıralamayla kolaydan zora doğru basamaklandırılır.
Daha sonra bu basamaklar kısa dönemli hedefler hâline dönüştürülür. Kısa dönemli
hedef ifadelerinde birey,
ölçüt, koşul ve davranış olmak üzere dört temel öge bulunur.
Birey: Oluşturulacak
hedef ifadeleri öğrenciden beklenen davranışları yansıtmalıdır. Bu nedenle öğretmen kendisine dönük hedef
koymaz, öğrenciye dönük hedefler koyar. Bu ifadelerin odağında öğrenci
olduğu için öğrencinin ismine
yer verilmelidir.
Ölçüt: Öğrencinin hedef davranışı kazanıp
kazanmadığına karar vermede kullanılan bir
standarttır. Bu standart kimi zaman bir zaman sınırı, kimi zaman doğru
tepki sayısı ya da yüzdesi olabilir.
“Ahmet, beş dakikada
10 tane iki basamaklı iki sayıyı eldesiz
bir şekilde toplar.”
ifadesindeki 5 dakika
zaman sınırına işaret
eden bir ölçüttür.
“Pelin iki basamaklı sayılardan oluşan 10 toplama işleminin 9’unu eldesiz bir şekilde
toplar.” ifadesi doğru tepki sayısına
ya da “Pelin iki basamaklı sayılardan oluşan 10 tane toplama işlemini %90
doğruluk düzeyinde eldesiz
toplar.” ifadesi ise doğru
tepki yüzdesine örnek olabilir.
Davranış: Öğrenciden sergilemesi beklenen eylemlerin
açık bir şekilde ifade edilmiş hâlidir. Davranış ögesinin
gözlenebilir ve ölçülebilir olması çok önemlidir. Bu doğrultuda “Gözde 2. sınıf düzeyinde bir metni anlar.”
ifadesi yerine “Gözde,
2. sınıf düzeyinde
bir metinle
ilgili 5 sorunun
4’üne doğru yanıt verir.” ifadesi
daha uygundur. İlk örnekte öğrencinin metni anlayıp anlamadığını
nereden anlayacağımız ya da öğrenci ne yaparsa metni anladığını düşüneceğimiz belli değilken ikinci örnekte davranış
daha açık, gözlenebilir ve ölçülebilir hâle getirilmiştir.
Koşul: Hedef davranışın hangi koşullar altında,
nerede, ne zaman ve nasıl sergilenmesi
gerektiğini gösteren bir ifadedir. Koşula ilişkin ifadeler, yönerge, talep, destek ya da materyal başlıklarında
çeşitlilik gösterebilir. “Kerem sayması istendiğinde (KOŞUL)1’den 20’ye kadar ritmik sayar.” örneğindeki sayması istendiğinde ifadesi yönerge
ya da talebe ilişkin koşula
örnektir. “Kerem tişört
katlama videosu izleyerek (KOŞUL) tişörtünü
yardımsız katlar.” örneğindeki tişört katlama videosu
ifadesi materyale ilişkin
bir koşul örneği olabilir.
Performans düzeyi temel alınarak oluşturulan uzun dönemli
hedeflerin ara basamakları olan kısa dönemli hedeflere ilişkin örnekler şu
şekildedir:
Uzun dönemli
ve kısa dönemli
hedef örnekleri
UDH 1. Mete,
bir akademik yıl sonunda basit şekilleri çizgilerinin üzerinden bağımsız bir şekilde makasla
keserek şekli çıkarır.
KDH 1. Mete kendisine verilen farklı uzunlukta
düz çizgilerin üzerinden bağımsız bir şekilde makasla
keser.
KDH 2. Mete kendisine verilen farklı uzunlukta
eğik çizgilerin üzerinden bağımsız bir
şekilde makasla keser.
KDH 3. Mete kendisine verilen farklı
şekillerin çizgilerinin üzerinden bağımsız bir
şekilde makasla keserek
şekli çıkarır.
UDH 2. Mete,
bir akademik dönemin
sonunda iki farklı
büyüklükte farklı cinste
nesne ya da nesne resimleri
arasından büyük olanı göstermesi istendiğinde ¾ oranında büyük olanı gösterir.
KDH 1. Mete,
iki farklı büyüklükte
aynı cinste aynı tipte nesne resimleri arasından
büyük olanı göstermesi
istendiğinde ¾ oranında büyük olanı gösterir.
KDH 2. Mete, iki farklı büyüklükte farklı cinste nesneler
arasından büyük olanı
göstermesi istendiğinde ¾ oranında büyük olanı gösterir.
KDH 3. Mete, iki farklı büyüklükte farklı cinste nesne resimleri arasından
büyük olanı göstermesi istendiğinde ¾
oranında büyük olanı gösterir.
5-Öğretim yöntemleri ve materyaller
BEP içeriğini
oluştururken kısa dönemli hedeflerin yanı sıra bu hedeflere ulaşmayı kolaylaştıracak öğretim yöntemleri ve materyaller de belirlenir. Öğretim
yöntemleri ve materyaller belirlenirken hem hedefin
özelliklerine hem de öğrenci özelliklerine dikkat edilmelidir.
6-Hedefler için ayrılan zamanın
başlama ve bitiş
tarihleri
Öğrenciye
sunulacak hizmetlerin başlayacağı zaman, bu hizmetlerin sıklığı ve devam etme süresi BEP hazırlanması sürecinde
planlanmalıdır. Hedeflere ulaşmak için gerekli olan zaman diliminin
belirlenmesinde öğrencinin mevcut performans düzeyine,
geçmişteki öğrenme hızına,
yetersizlikten etkilenme düzeyine,
ek özel eğitim hizmeti alıp almamasına, çevresinin ve ailesinin
özelliklerine ve eğitim gördüğü sınıfın özelliklerine dikkat edilmelidir.
7-Uygun değerlendirme yöntemleri ve ölçütleri
Öğrencinin BEP’inde
yer alan hedeflere
ulaşıp ulaşmadığını değerlendirmek amacıyla kullanılacak değerlendirme yöntemleri ve başarı ölçütleri BEP hazırlanma sürecinde
belirlenmelidir. Öğrencinin performans düzeyini belirlemede kullanılan gözlem, görüşme, kontrol listeleri gibi informal
değerlendirme araçları öğrenci ilerlemelerini değerlendirmede de kullanılabilir .
8-Ek hizmetler
Öğrenciye
sunulacak ek hizmetler öğrencinin uzun dönemli hedeflere ulaşmasını kolaylaştırmakla birlikte özel eğitim,
ilgili hizmetler ve tamamlayıcı destekler başlıklarında ele alınabilir. Özel eğitim, genellikle özel eğitim öğretmeni tarafından sunulan ve
öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamaya dönük olarak tasarlanmış bir hizmettir. İlgili hizmetler, öğrencinin
eğitsel gereksinimleriyle bağlantılı
ancak özel eğitim dışında kalan fizyoterapi, dil konuşma terapisi
ya da psikolojik danışma hizmetleri gibi hizmetlerdir. Tamamlayıcı destekler
ve hizmetler ise
öğrencinin devam eden eğitim programına katılımını artıran hizmetlerdir. Öğretmenin yaptığı uyarlamalar, sınıf içi düzenlemeler, yardımcı teknoloji kullanımı
ve davranış yönetimi uygulamaları tamamlayıcı destek
ve hizmetlere örnek olabilir. BEP geliştirme birimi BEP içeriğine, öğrencinin ihtiyaç duyduğu ek hizmetleri ve bu
hizmetlerin nerede, ne zaman, kimler tarafından ve ne sıklıkla
verileceği bilgisini eklemelidir.
BEP
Sürecinin Etkili Bir Şekilde Yürütülmesi İçin Neler Yapılabilir?
·
Gerçekçi bir BEP geliştirmek için öncelikli olarak
öğrencinin performans düzeyinin doğru bir şekilde
belirlenmiş olması gerekir.
Performans düzeyinin hatalı belirlenmesi durumunda
oluşturulan hedefler de hatalı olacaktır. Bu nedenle öğretmenlerin
çeşitli değerlendirme araçları ile farklı
ortam ve zamanlarda öğrenci performansı hakkında
bilgi toplaması gerekmektedir.
·
Öğrencinin program
içerisindeki performansını belirlemek ve programdan ne ölçüde yararlandığını ortaya koyabilmek amacıyla
mutlaka izleme ve değerlendirme çalışmalarına yer verilmelidir.
·
BEP geliştirme,
uygulama, izleme ve değerlendirme süreci bir ekip işidir. Bu sürecin daha etkili yürütülebilmesi için ekipteki herkesin
kendi üzerlerine düşen sorumlulukları yerine getirmesi çok önemlidir. Ancak bu durum herkesin birbirinden bağımsız şekilde çalışarak
sorumluluklarını gerçekleştirmesi anlamına gelmemektedir. Ekip
üyelerinin birbiriyle iş birliği yapması
ve öğrenci hakkında bilgi paylaşımında bulunması öğrencinin belirlenen
hedeflere ulaşmasını kolaylaştıracaktır.
·
BEP geliştirme biriminin ayrılmaz bir parçası da ailedir. Ailelerin
BEP sürecine katılımlarının artması öğrenciler için daha anlamlı
hedefler belirlenmesini sağlayabileceği gibi ailelerin okulda
devam eden öğretim
süreçlerini evde de destekleme olanağını artırabilir. Bu nedenle
öğretmenler ailelerin BEP
sürecine katılımlarını desteklemelidir. Ailelerle olumlu bir iletişim
geliştirmek, BEP toplantılarına
aileleri davet etmek ve bu toplantılarda ailelerin anlayabileceği basit dil kullanmak
önemlidir.
·
BEP sürecinin işleyişinin niteliğini arttıran
önemli noktalardan biri de öğretmene
ve öğrenciye sağlanan destek hizmetlerdir. Bu
hizmetlerin öğrencinin belirlenen hedeflere ulaşmasını ve eğitim ortamlarına katılımlarını artırmakla birlikte öğretmenlerin de işini kolaylaştırmaktadır. Bu nedenle destek hizmetlerin
yaygınlaştırılması ve ulaşılabilir olması büyük önem arz etmektedir.

