13.
REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİNE YÖNLENDİRME ( 1 video )
Eğitim ortamlarında
her öğrencinin birbirinden farklı öğrenme ve gelişim özelliklerine sahip olduğu bilinmektedir. Bazı öğrenciler
herhangi bir konuya dair kazanımları hızlı bir şekilde edinirken bazı öğrenciler öğrenme sürecinde daha çok tekrara ihtiyaç duyabilir,
öğrendiklerini
sıklıkla unutabilir
ya da öğrendiklerini farklı etkinliklere, alıştırmalara genellemede problem yaşayabilir.
Devam eden öğretim
programını takip etmede güçlük yaşayan
öğrencilerin fark edilmesi değerlendirme sürecinin
başlangıcını oluşturur. Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik
nitelikli özel eğitim hizmetlerinin sunulması
için öğrencilerin ilgilerinin, gereksinimlerinin ve çeşitli
alanlardaki eğitsel performanslarının ortaya konmuş olması gerekmektedir. Öğrenci hakkında
bilgi toplama ve toplanan bu bilgilerden bir yargıya varma süreci genel olarak “değerlendirme”
olarak tanımlanmaktadır Değerlendirme tarama, tanılama, yerleştirme, bireyselleştirilmiş eğitim planı (BEP) geliştirme ve izleme gibi amaçlarla yapılmaktadır.
Şekil 1. Değerlendirme Süreci
Öğretmenler rehberlik
ve araştırma merkezine
(RAM) yönlendirmeden önce öğrencinin performans düzeyine ilişkin değerlendirme yapar. Değerlendirme süreci,
ilk belirleme
aşamasıyla başlar. İlk belirleme aşamasında öğretmenler, akademik, sosyal-duygusal, motor ve dil becerileri bakımından
akranlarından önemli ölçüde ayrışan öğrencileri belirler. Bu noktada öğretmenler, hemen etiketleyici
olmamalı; her öğrencinin gelmiş olduğu sosyo-kültürel çevrenin bir parçası olduğunu
ve bununla bağlantılı olarak akranlarından farklı özellikler sergileyebileceğini unutmamalıdır. Ancak öğrencinin akranlarıyla arasında olan bu fark, öğrencinin
devam ettiği öğretim programının takibini güçleştiriyor, sosyal yönden uyumunu olumsuz yönde etkileyip akranları ve
öğretmenleriyle olan ilişkisini bozuyorsa ilk belirleme sürecinin başlatılması
gerekir.
İlk belirleme, öğrencinin sınıf öğretmeni ile rehber öğretmeninin iş birliği ile çalışmasını
gerektiren bir süreçtir. Bu süreçte öğrenci performansıyla ilgili kaba
değerlendirme ÖZETÇİ NOTU BU KISIM SÜRECİ ETKİLEDİĞİNDEN ÖNEMLİDİR yapılarak öğrencinin yapabildikleri ve yapamadıkları; diğer bir deyişle
sahip olduğu ve olmadığı
beceriler belirlenebilir. Kaba değerlendirme sürecinde gözlemler, görüşmeler ve kontrol listeleri
gibi
çeşitli informal değerlendirme araçları kullanılarak özel eğitim ihtiyacı
olduğundan şüphe edilen öğrenciler belirlenebilir. Bu
öğrencilere gereksinim duydukları desteği sunabilmek amacıyla ilk belirleme aşamasının mümkün olduğunca hızlı bir şekilde tamamlanması önemlidir. Bu nedenle
ilk belirleme sürecinin, öğretim döneminin başında ve
kısa süre içerisinde tamamlanması önemlidir.
İkinci aşamada
ise bu öğrenciler için gönderme
öncesi süreç uygulanır. Gönderme
öncesi süreç, hastanelere ve rehberlik araştırma
merkezine yönlendirme yapmadan
önce
öğretmenin eğitim ortamında çeşitli
düzenlemeler yapması ve bu düzenlemeler sonrasında öğrencinin
eğitim faaliyetlerine katılımının artıp artmadığını değerlendiren bir işleyişe
sahiptir . Bu sürecin
yürütülmesindeki en önemli
amaç, daha yoğun bir eğitim
gereksinimi olmayan
öğrencilerin gereksiz yere yönlendirilmesini ve süreç sonunda ortaya çıkabilecek etiketlemeyi
önlemektir. Gönderme
öncesi süreçte öğretmenlerin yapacakları iş ve işlemler
üç basamakta ele alınabilir. Bu basamaklar;
·
Bilgi toplama
·
Müdahale programı hazırlama
· Müdahale programını uygulama ve sonuçlarını değerlendirme şeklindedir.
Bilgi toplama: Öğrencinin devam eden eğitsel
faaliyetlere katılımını etkileyen
faktörleri belirmek amacıyla
öğretmenler, birçok farklı bilgi kaynağından öğrenci hakkında bilgi
toplamalı ve bunları kaydetmelidir. Bu kapsamda öğretmenler aşağıdaki
noktalarda öğrenci hakkında bilgi toplamalıdır. Bunlar;
·
Öğrencinin doğumdan itibaren geçirdiği hastalıklar,
kazalar ya da travmalar ve bunlara yönelik
alınan tedbirler,
·
Öğrencinin ailesinin eğitim düzeyi, sahip oldukları
olanaklar, çocuklarının eğitimiyle ilgili yaşadıkları kaygılar
ve bunlara ilişkin aldıkları önlemler,
·
Öğrencinin okulda sergilediği davranışların evde de tutarlı
bir şekilde sergilenip sergilenmediğine ve ailelerin bu davranışlara verdikleri tepkilere ilişkin
bilgiler,
·
Öğrencinin daha önce devam ettiği eğitim ortamında
sergilediği performans, mevcut problemlere
benzer problemler olup olmadığı ve problemler varsa bunlara ilişkin alınan önlemler,
·
Öğrencinin devam ettiği eğitim programında yer alan kazanımlara
ilişkin performansı ve gerek duyuluyorsa bir önceki sınıf programında yer alan kazanımlara ilişkin performansı.
Müdahale Programı
Hazırlama: Öğrenci hakkında toplanan tüm bu bilgiler,
müdahale programı hazırlama
sürecinin temelini oluşturur. Öğretmenler bu bilgilerden yararlanarak öğrenci için müdahale programı
hazırlar. Hazırlanan müdahale
programında mutlaka öğrenciye
özgü uyarlamalara yer verilmelidir. Müdahale
programını hazırlarken öğretmenler;
a)
Program hedeflerinde,
b)
Öğretimsel süreçlerde,
c)
Sınıf yönetiminde,
d)
Sınıf ortamında uyarlama yapabilirler.
a)
Program
hedeflerinde uyarlama: Program hedeflerinde
uyarlama, öğrenci için hazırlanacak programda
yer alacak hedeflerle ilgili uyarlamalardır. Öğretmenler program hedeflerinde
uyarlama yapabilmek için öncelikli
olarak öğrencinin devam ettiği programın neresinde
olduğunu belirlemelidir. Örneğin 2. sınıfa giden bir öğrenciye matematik
alanında programa dayalı değerlendirme yapıldığını düşünelim. Yapılan değerlendirme sonucunda öğrencinin
iki basamaklı bir sayıdan, iki basamaklı bir sayıyı onluk bozarak ve bozmadan çıkarma
işlemi yapamadığı görülmüştür. Bu noktada program
hedeflerinde uyarlamaya gidilip
1. sınıf kazanımlarına
dönülebilir ve tek basamaklı bir sayıdan, tek basamaklı bir sayı çıkarma hedefi
hazırlanacak müdahale programına eklenebilir.
b) Öğretimsel süreçlerde uyarlama: Öğrencinin öğrenme sürecini kolaylaştırmaya ya da
daha etkili hâle getirmeye dönük yapılan
uyarlamalardır. Bu kapsamda öğretmenler sundukları
öğretim yöntemlerini ve materyalleri çeşitlendirebilir. Öğretim sürecine
ilişkin daha somut, görsel,
dokunsal ya da işitsel materyaller kullanabilir. Öğretim sürecinde sunduğu örnek
sayısını ya da tekrar sayısını artırabilir. Öğretilecek konuyu daha küçük basamaklara ayırarak
daha küçük bilgi
birimleri hâlinde sunabilir.
c)
Sınıf
yönetiminde yapılacak uyarlamalar: Sınıfın genel işleyişine ve davranış yönetimine ilişkin
yapılan uyarlamalardır. Öğretmenler tüm öğrencileri sınıf kuralları konusunda
bilgilendirmeli, kurallara uyanları hangi yollarla pekiştireceğini açıklamalıdır.
Sınıf kuralları ve pekiştirmeye
karşın bazı öğrenciler davranış problemleri sergileyebilirler. Bu durumlarda
daha sistematik davranış
değiştirme sistemlerine başvurulabilir. Bu noktada öğretmenler sınıf yönetimine
ilişkin bazı uyarlamalar yapabilir. Öğrencinin olumsuz davranışlarını
görmezden gelip sergilediği her olumlu davranışı pekiştirmesi bu tür uyarlamalara örnek olabilir.
d)
Çevresel uyarlamalar: Sınıfın fiziksel
ve sosyal çevresinde yapılan uyarlamalardır. Öğrencinin gereksinimlerine uygun olarak sınıfın ısı, ışık, gürültü
düzeyi, erişilebilirliği, oturma düzeni ve uyaran miktarı
gibi unsunlarda düzenlemeler yapılabilir. Dikkatini odaklamada güçlük yaşayan öğrenciler için dikkat dağıtıcı
uyaranları mümkün olduğunca en aza indirmek ve bu
öğrencileri öğretmenin yakınına
oturtmak birer çevresel uyarlama örneği olabilir (Kargın ve Gengeç,
2021).
Müdahale Programını Uygulama ve Sonuçlarını Değerlendirme: Müdahale programı hazırlandıktan sonra hazırlanan
programın uygulanması aşamasına geçilir. Programın uygulanması sürecinde dikkat edilecek en önemli konu ne kadar süreyle bu müdahalenin uygulanacağıdır. Öğretmenler müdahale programının uygulamasına yeterli zaman ayırmadığında müdahalenin etkili olmadığını düşünür(1. Durum) ve aslında
yönlendirme için uygun olmayan öğrenciyi ayrıntılı
değerlendirme için yönlendirir. Aksi durumda yani müdahale programının
uygulama süresini aşırı uzattığında ise öğrencinin gereksinim duyduğu daha yoğun desteği alması geciktirilmiş olur.(2. Durum) Her iki durum, gönderme
öncesi sürecin işleyişini tehlikeye sokmakla birlikte
bu sürenin genellikle üç ile beş ay
arasında sürmesi
önerilmektedir.
Müdahale programı
uygulandıktan sonra öğretmenler öğrencideki gelişmeyi ve ilerlemeyi değerlendirir. Öğrencideki ilerleme beklenen
düzeyde ise öğrenci
genel eğitim sınıfında akranlarıyla eğitimine devam
eder. Öğrencideki
ilerleme beklenilen düzeyde değil ise öğrenci,
ailesinin de onayıyla ayrıntılı değerlendirme için hastanelere ve RAM’a
yönlendirilir. Gönderme
öncesi süreç sistematik bir şekilde yürütüldüğünde özel eğitim ihtiyacı
olduğundan şüphe edilen birçok
öğrenci yönlendirmeye gerek kalmadan genel eğitim sınıfında akranlarıyla birlikte
eğitim-öğretimlerini sürdürebilmektedir).
